10 tips om van thuis uit veilig te werken.

Bijgewerkt: mei 12


Heeft COVID-19 u thuis laten werken? De overstap naar thuiswerken is een complexe taak. Rechten moeten worden aangepast voor digitale toegang en er moeten procedures zijn om ervoor te zorgen dat gevoelige informatie niet door de mazen van het net glipt.

Maar naast de digitale configuratie is het net zo belangrijk om uw werk thuis veilig te houden. Als werknemers thuis toegang hebben tot belangrijke werkgegevens, is één onbeveiligde verbinding voldoende om het hele bedrijf te beïnvloeden. Hier zijn tien beveiligingstips voor thuiswerken om in gedachten te houden - of er nu een virus in de buurt is of niet.









1. Vergrendel uw scherm tijdens een pauze

Thuis werken staat ook gelijk met flexibel werken. U bent er vaak niet alleen. Denk eraan uw scherm te vergrendelen als je even stopt met werken. Zo voorkom je dat mensen uw scherm zien of in uw bestanden rondneuzen. Jaja, dit kunnen ook uw kinderen zijn.

U kan als volgt uw scherm op een snelle manier vergrendelen:

Voor Mac-gebruikers: druk op Command + Control + Q

Voor Windows-gebruikers: druk op Windows-toets + L


2. Scheid uw (online) werk van uw privé leven

In het ideale geval bewaart u uw werkdocumenten en communicatie op een werkcomputer en gebruik een ander apparaat om te surfen op internet voor persoonlijk gebruik. Als dit niet mogelijk is en bv ook uw kinderen op uw werkcomputer op internet surfen, maak dan afzonderlijke gebruikers of accounts aan om op die manier werk en privé gescheiden te houden.

Een andere optie, als de browser dit toelaat, is om een andere account aan te maken om te surfen.


3. Schakel twee-factor-authenticatie (2FA) in op uw werkaccounts

Eén van de beste beveiligingsadviezen is het inschakelen van Twee-factor-autenticatie. Dit is een extra maatregel om je netwerk, website, e-mail,… een extra beveiligingslaag te geven. Naast het wachtwoord (eerste factor) wordt ook gebruik gemaakt van een 2de factor (e-mail, sms, vingerafdruk of face-ID op smartphone). Enkel deze combinatie zorgt ervoor dat je toegang krijgt.

Dus schakel -indien mogelijk- 2FA in om uw accounts te beveiligen. Dit verkleint het risico op een “brute force-hack” waarbij criminelen persoonlijke gegevens van uw accounts proberen te stelen.


4. Klik niet op links uit onverwachte e-mails

Ook hackers weten dat veel mensen van thuis uit werken. Wees altijd voorzichtig met het klikken op links in ongevraagde e-mails, aangezien deze berichten phishing-aanvallen kunnen zijn die gevoelige zakelijke en persoonlijke gegevens kunnen stelen. Let dus op voor mails die om gevoelige informatie vragen zoals bedrijfswachtwoorden of gebruikersaccounts. Als u dergelijke verzoeken krijgt moet u deze altijd verifiëren via een ander kanaal zoals 2FA.

5. Zorg voor een passende beveiliging

Werkcomputers hebben, in het beste geval, reeds een beveiligingsprogramma. Maar let op met de privé-computer: is deze voorzien van een passend, liefst betalend, beveiligingsprogramma? Eind januari kwam zo aan het licht dat het Tsjechische beveiligingsbedrijf Avast gegevens verzamelde en verkocht van klanten die gratis softwareproducten gebruikten.


6. Houd al uw apparaten up-to-date

Dit is iets wat dikwijls vergeten wordt. Houd uw apparaten en apps altijd up-to-date. Download en installeer updates zodra ze beschikbaar zijn om uw apparaten te beschermen tegen bekende kwetsbaarheden.


7. Een veilige router is een gelukkige router

Zorg ervoor dat uw router thuis ook voldoende beveiligd is. Een router thuis is meestal niet zo beveiligd als die op het werk. Sommige routerinstellingen maken het voor cybercriminelen gemakkelijker om uw verbinding binnen te dringen en zo met werkgerelateerde bestanden te gaan lopen.


8. Denk aan wie uw scherm kan zien

Als u op een andere locatie werkt, denk eraan dat anderen gemakkelijk mee kunnen kijken. Dit gaat zeker op voor werken op openbare plaatsen, maar ook voor thuis. Als je geen afgesloten bureau hebt is de kans groot dat uw scherm zichtbaar is. Controleer dan zeker bij bezoek hoe dicht ze in de buurt van uw scherm kunnen komen. Verplaats u desnoods tijdelijk.

Wanneer u videogesprekken voert, controleer dan of uw achtergrond relatief duidelijk is of er geen items zichtbaar zijn die u misschien niet wil delen met klanten of collega’s. Dit kan o.a. bij Microsoft Teams en Zoom opgelost worden door de zichtbare achtergrond te veranderen door een afbeelding of door wazig te maken.


9. Maak ook thuis gebruik van een "clean desk" policy

Steeds meer bedrijven hanteren een clean desk policy, dit houdt in dat er eigenlijk zo min mogelijk op uw bureau ligt. U heeft slechts de spullen op uw bureau liggen dewelke u nodig heeft voor het werken. Denk hierbij aan een monitor, toetsenbord, muis, telefoon… Probeer dit thuis ook in te voeren. Zo voorkomt u dat er plots een kindertekening op een belangrijk contract getekend is.


10. Gebruik versleutelde bestandsopslag

Bij het versturen van bestanden naar collega’s of klanten, wordt er nog te veel gebruik gemaakt van e-mail. Veel e-mailservices versleutelen bijlagen niet, waardoor ze gemakkelijk onderschept kunnen worden.

Overweeg in plaats daarvan uw bestanden via een link te verzenden door gebruik te maken van een online opslagdienst zoals Sharepoint (Office 365) of G Suite. Maak zeker gebruik van een betalende versie. “Gebruikt u iets gratis dan bent u het product!” klinkt u ongetwijfeld gekend in de oren.

Microsoft biedt door de corona crisis momenteel zelf hun Office 365 E1 licentie 6 maand gratis aan.


13 keer bekeken
Connect with us
  • Facebook - White Circle
  • Twitter - White Circle